Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Uge- og hverdagsrutiner i Kildebækken

Kildebækken tilbyder uge- og hverdagsrutiner med høj grad af forudsigelighed. Vores rutiner foregår ofte i mindre fællesskaber og fungerer som pejlemærker for børnene, så de dagen igennem overordnet ved, hvad der skal ske. 

Vores hverdagsrutiner består af følgende stunder: 

  • Kl. 6.45 - 7.15: Morgenmadsstund, hvor vi nyder morgenmad sammen med de børn, der kommer tidligt. Herefter leger og hygger vi, samtidig med at de voksne tager imod nyankomne børn. 
  • Kl. 9.00 - 9.30: Samlingsstund på stuerne, hvor vi bl.a. siger godmorgen til hinanden, nyder formiddagsmadpakken, synger og leger forskellige lege. 
  • Kl. 9.30 - 11.00: Lege- og aktivitetsstund, hvor vi leger og har aktiviteter i mindre fællesskaber inde og ude.
  • Kl. 11.00 - 11.45: Frokoststund, hvor vi nyder frokostmadpakken i mindre spisegrupper på stuerne. 
  • Kl. 11.45 - 12.00: putters de børn, der måtte have brug for en middagslur.
  • Kl. 12.00 - 13.30: Legepladsstund, hvor vi er i det store fællesskab på legepladsen. I dette tidsrum 12 afvikler de voksne også deres pause, og der holdes stuemøder (for børnehaven).
  • Kl. 13.30 - 14.30: Eftermiddagsmad og siestastund, hvor vi tager en pause, får pulsen ned og måske en lille powernap inden eftermiddagsmadpakken nydes (vuggestuen har ikke siesta).
  • Kl. 14.30 -16.30: Eftermiddagsstund, hvor vi leger og hygger, samtidig med at de voksne siger farvel til børn, der hentes og måske en lille fortælling fra dagen til forældre.

Børn trommer i Kildebækken

Vores ugerutiner består af følgende:

  • Legegrupper, hvor vi stuevis og i mindre fællesskaber øver os i lege med hinanden, understøtte og udvide relationer og får øje på hinanden kompetencer.
  • Aktivitetsgrupper, hvor vi stuevis og i mindre fællesskaber laver forskellige aktiviteter med udgangspunkt i læreplanstemaerne. 
  • En fast tur dag, hvor vi stuevis tager ud i naturen og besøger nærmiljøet (se aktivitetskalender ift. hvilken dag den enkelte stue tager afsted). 
  • Fællesfredag, hvor hele børnehuset er sammen i det store fællesskab omkring bål, ”fredagsfest” og lege på legepladsen.

Børn på tur i ladcykel

I nogle perioder afholder vi pædagogiske værksteder på tværs af grupper og stuer. Værkstederne tilrettelægges ud fra den aktuelle børnegruppes behov og varierer i indhold. Indholdet på værkstederne kan f.eks. være sprog, motorik, lær-at-lege-rolleleg og meget andet.  

De ældste børn i børnehaven samles i perioder enkelte dage omkring målrettede lege og aktiviteter for deres målgruppe og mødes fast hver torsdag i perioden fra januar til april, inden de starter i Forårs-sfo.