Velkommen til Nordlyset

Nordlyset er en integreret institution med tre børnehavegrupper og to vuggestuer.

Godt 70 børn og 20 voksne, plus diverse andre, nyder hver dag godt af vores store, flotte hus, som rummer alt fra en stor sal til fysisk aktivitet og bevægelse til et glimmerfyldt atelier, hvor enhver lille kunstnerspire kan udfolde sig.

Vi bruger virkelig meget tid på vores store legeplads, så det er rigtig vigtigt med godt tøj til al slags vejr, når man er barn i Nordlyset. Hver dag leger vi løs i naturen. Vi klatrer i træer, laver små projekter, f.eks. med at plante blomster, frugtbuske og træer, udforsker sand og vand og finder huler.

Vores legeplads er inddelt i flere forskellige miljøer, som hver især indbyder til forskellige aktiviteter.

Disse miljøer byder blandt andet på flere forskellige bålpladser, som bruges flittigt, en madpakkehytte, hvor vi spiller spil, en tarzanbane, mooncars og cykler, boldspil, leg i sandkasserne og afslapning i hængekøjer i en mooncar-fri zone.

Nordlysets legeplads

Margrethelundskoven ligger i Nordlysets baghave – og her har vi vores helt eget skovområde. Det er en gave at kunne åbne lågen direkte fra vores legeplads og med det samme være i skoven. Vi bruger vores skovområde til at følge årstidernes skiften. Vi fanger dyr i net, kigger på dem, snakker om dem og slipper dem fri igen. Vi går ture og leger med alt, hvad skoven tilbyder.

Tag med på en lille gåtur gennem et hjørne af vores legeplads og hen til vores skov.

Nordlyset ligger i gåafstand til byen, havnen, skolerne, legepladserne og kulturelle institutioner som f.eks. Naturama og biblioteket. Vi bruger mest vores ben til at komme rundt, men tager også på længere ture med vores elcykler, så vi kan både sige hej til heste og køer på åbne marker og besøge stranden for at finde flotte krabber eller sten.

I sensommeren og det tidlige efterår 2023 har vi lavet et storstilet projekt om havet. Alle børn og voksne på tværs af børnehuset har været vigtige bidragsydere til projektet. Du er meget velkommen til at se en video om vores flotte havtema - du finder videoen her.

Vi lægger vægt på alt det nære og tror på, at alle børn har brug for et trygt afsæt til at møde verden med glæde og nysgerrighed. I Nordlyset er mangfoldighed i tradition og kultur vigtig for at danne rammen om det gode børneliv, rigt på muligheder. Med hjertevarme, stort engagement og høj faglighed skaber Nordlysets ansatte hver dag et naturligt rum for forskellighed og plads til alle børn.

Vi har åbent mandag til fredag fra kl. 6.30-16.30.

Hvis du har lyst til at vide mere – eller komme forbi og hilse på – byder vi gerne indenfor til snak og rundvisning. Du kan også tage på rundtur i Nordlyset via Google Streetview

Velkommen til Nordlyset.

Frilandsvej 30
5700 Svendborg