Skovlinden tilbyder uge- og hverdagsrutiner med høj grad af forudsigelighed og genkendelighed. Vores rutiner foregår ofte i mindre fællesskaber og fungerer som pejlemærker for børnene dagen igennem, således at vi tilbyder og muliggøre en overordnede forståelse af, hvad der skal ske.
Vores hverdagsrutiner består af følgende stunder:
Kl. 6.30 - 7.00:
Morgenmadsstund, hvor vi tilbyder morgenmad til de børn, der har behov herfor samt leger og hygger samtidig med at de voksne tager imod nyankomne børn.
Kl. 9 - 9.30:
Samlingsstund på stuerne, hvor vi bl.a. siger godmorgen til hinanden, nyder formiddagsmadpakke, synger og leger forskellige lege.
Kl. 9.30 - 11.00:
Lege- og aktivitetsstund, hvor vi leger og har aktiviteter i mindre fællesskaber inde og ude.
Kl. 11 - 11.45:
Frokoststund, hvor vi nyder frokost i mindre spisegrupper på stuerne (frokostordning tilbydes p.t. fra Øland).
Kl. 11.30 - 12.00:
Vi putter de børn, der måtte have brug for en middagslur.
Kl. 12 - 13.30:
Legepladsstund, hvor vi er i det store fællesskab på legepladsen (for børnehaven). I dette tidsrum afvikler de voksne også deres pause, og der holdes stuemøder.
Kl. 13.30 - 14.30:
Eftermiddagsmad og siestastund, hvor vi tager en pause, får pulsen ned og måske en lille powernap inder eftermiddagsmadpakken nydes (vuggestuen har ikke siesta).
Kl. 14.30 -16.30:
Eftermiddagsstund, hvor vi leger og hygger, samtidig med at de voksne siger farvel til børn, der hentes og måske en lille fortælling fra dagen til forældre.
Vores ugerutiner består af følgende:
Fælles mandagssamlinger, hvor hele børnehuset samles til musik, sang og bevægelse og ønsker hinanden en dejlig uge.
En fast tur dag, hvor vi stuevis tager ud i naturen og besøger nærmiljøet (se aktivitetskalender ift. hvilken dag den enkelte stue tager afsted).
Fællesfredag hvor de ældste børn i børnehaven samles og tager bussen til Elsehoved, læs mere herom under Busforløb for de ældste børn. Øvrige børn leger i egen gruppe og el. på tværs af grupper alt efter behov ift. styrkelse af venskaber og fællesskaber.
Legegrupper, hvor vi stuevis og i mindre fællesskaber øver os i lege med hinanden, understøtte og udvide relationer og får øje på hinanden kompetencer.
Aktivitetsgrupper, hvor vi stuevis og i mindre fællesskaber laver forskellige aktiviteter med udgangspunkt i læreplanstemaerne.
I nogle perioder laver vi pædagogiske værksteder på tværs af grupper og stuer. Værkstederne tilrettelægges ud fra den aktuelle børnegruppes behov og varierer derfor i indhold.
Indholdet på værkstederne kan f.eks. være sprog, motorik, lær-at-lege-rolleleg og meget andet.