En god vuggestuestart i Wandallsgården

Det er en stor begivenhed, når dit barn starter i vuggestue - her på siden får du gode råd til, hvordan du kan hjælpe dit barn til en god start.

Sov middagslur:
De fleste børn har brug for middagslur, når de starter i vuggestue. I den sammenhæng ønsker vi, at du øver med dit barn inden det starter i forhold til at falde i søvn på egen hånd i barnevogn, og uden at barnet skal vugges eller køres. Dette er ikke muligt at praktisere i vuggestuen.

Amning:
Hvis dit barn bliver ammet, ønsker vi, at du er opmærksom på, at dit barn trappes ned i de timer, hvor det skal være i vuggestuen. Det kan være vanskeligt for dit barn at forstå og falde i søvn, hvis det er vant til at blive ammet inden en lur, og dette ikke er muligt i vuggestuens regi.

Leg i Wandallsgården

Trøst:
Det er en stor hjælp for dit barn, hvis du har vænnet barnet til at kunne trøstes, f.eks. med en sut, en klud eller en bamse.

Afsked og gensyn:
Når du skal sige farvel, er det hensigtsmæssigt, at du tydeligt signalerer, at du skal gå. Du kan f.eks. italesætte, at du skal gå, give kys/kram og vinke, og sige "vi ses i eftermiddag". På den måde får dit barn fornemmelsen af og er bevidst om, at du går.

Mobiltelefon:
Vi opfordrer til, at du ikke taler i mobiltelefonen, når du afleverer og henter dit barn. Dette er vigtigt af hensyn til dit barn, så det oplever nærvær i disse stunder.
(Kilde: Sundhedsplejen, På vej i dagtilbud

Vandleg i Wandallsgården