Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ressourcepladser i Skovlinden

Info omkring ressourcepladser i det almene og i gruppe 4 (specialgruppen)

Alle børn på ressourceplads er visiteret på baggrund af drøftelse i et centralt visitationsudvalg. Når et barn visiteres til en ressourceplads, får I forældre information om dette via jeres e-Boks og efterfølgende etableres et møde, hvor vi kan møde hinanden, og I kan høre om Skovlinden og/el. gruppe 4, og I kan fortælle om jeres barn. 

Der er en høj grad af tværfaglighed i et ressourcehus som Skovlinden i et tæt samarbejde med bl.a. PPR, Familieafdelingen og OUH samt et tæt samt udvidet samarbejde med jer forældre, hvor vi er fælles om at understøtte barnets trivsel og udvikling i alle barnets omsorgsmiljøer.  

Vi har specialiseret viden ift. at skabe trivsel, udvikling og deltagelsesmuligheder for børn med særlige pædagogiske behov, børn med autisme samt andre gennemgribende udviklingsforstyrrelser. Det pædagogiske arbejde tager afsæt i mentaliserings- og tilknytningsteori, Nest-inspireret pædagogik og low arousal tilgang. Som pædagogisk metode arbejdes med afsæt i TEACCH, hvor struktur og visualiseringer giver børnene mulighed for selvstændighed og indflydelse på eget liv samt PECS, som giver børn uden sprog mulighed for at udvikle et aktivt kommunikativt samspil med deres omgivelser. 

Vi arbejder med små børnefællesskaber med forudsigelighed, genkendelighed og overskuelighed. Vi ved, at dette er en forudsætning for, at børn kan lære at navigere i og mestre hverdagens leg og rutiner, samt at kunne handle mere selvstændigt.

De pædagogiske medarbejdere iscenesætter, rammesætter og guider i samspil, leg, og aktiviteter, og hjælper med barnets følelsesmæssige genkendelse, regulering og håndtering.

Det pædagogiske arbejde omkring et barn tager udgangspunkt i og målrettes via en individuel handleplan med udviklingsmål, som børnehuset, relevante samarbejdspartnere og forældre arbejder efter. Vi afholder løbende statusmøder mellem børnehuset, relevante samarbejdspartnere og forældre, hvor vi følger op på og justerer handleplanen.  

Det pædagogiske arbejdsredskab tilrettelægges via et dagsstrukturskema målrettet det enkelte barn.

Hyggelæsning på Gruppe 4
 

Hverdagslivet og børnefællesskabet 
Mest af alt er hverdagslivet fyldt med glæde, nærvær, mangfoldighed og omsorgsfulde voksne, der er klar, parat til start hver eneste dag 😊 Livsglæde, nærvær og mangfoldighed er værdierne for arbejdet i Skovlinden.

Hverdagsliv og børnefællesskabet er kendetegnet ved at være et specialpædagogisk miljø, hvor barnets kompetencer samt deltagelsesmuligheder i leg og udvikling er i fokus. Fælles for alle børnene er, at deres udvikling kræver en specialpædagogisk indsats. 

Hverdagslivet er et mangfoldigt vuggestue- el. børnehaveliv med mange forskellige børn, der kalder på forskellige pædagogiske tilgange. Nogle har verbalt sprog, andre kommunikerer på anden vis, nogle børn er forsinkede i deres kognitive udvikling, andre er ikke. Nogle børn har individuelle træningsforløb med ergo- og fysioterapeuter, dette kan være 1:1 træning i perioder, og i andre sammenhænge integreres den fysiske træning i strukturerede sociale samspil med andre børn i gruppen, når det er meningsfuldt for de enkelte børn.  

Vi tilstræber at møde barnet i nuet, gå på opdragelse i dets interesser, guide og understøtte dets mestring ift. at begå sig i hverdagen med blik for netop dets kompetencer, glæder og muligheder.

Børn på gruppe 4
 

Særligt ift. gruppe 4
Gruppe 4 er et mindre specialpædagogisk tilbud for børn med betydeligt og varigt nedsat fysisk, eller psykisk funktionsevne. Ens for alle børnene er, at de har behov for særlig støtte i et skærmet fællesskab med få andre børn og voksne. 

I gruppe 4 er der p.t. syv børn tilknyttet, hertil er der ansat fem pædagoger til at varetage det pædagogiske arbejde omkring børnene.

Gruppe 4 har deres egen dagsrytme med faste rutiner og aktiviteter. Dagstrukturen er tilrettelagt efter det enkeltes barn kompetencer, nærmeste udviklingszone og interesser. Dagen igennem møder vi børnene med et struktureret visuelt pædagogisk udviklingsmiljø med fælles dags- og el. egen individuel dagstavle, sekvenstavler, sociale historier, tegninger m.m. 

Fælles for børnene i gruppe 4 er, at de har brug for en særlig indsats ift. at kunne tillære sig helt basale og grundlæggende kompetencer som kommunikation samt sociale og praktiske færdigheder.

Vi arbejder også på tværs med den almene del for de børn, hvor det giver mening af have fælles aktiviteter.

Gruppe 4 har egen indgang til børnehuset samt to primære grupperum. Dertil bruger vi Skovlindens øvrige faciliterer inde som ude.  

Leg på legepladsen