Vi oplever, at de ældste børn i børnehaven har behov for at møde og udfordres på nye måde det sidste år af deres børnehavetid, derfor tilbyder vi de ældste børn et målrettet forløb med fokus på mestring og samarbejde i et anderledes og udfordrende miljø.
Mål for busforløbet er:
• At understøtte og skabe mulighed for et tættere fællesskab de ældste børn imellem.
• At understøtte og skabe mulighed for at udvide relationer børnene imellem og skabe nye venskaber på tværs af grupperne.
• At styrke de kompetencer, som børnene har opbygget gennem deres børnehavetid, særligt barnets sociale, personlige og sproglige kompetencer, da disse ses som betydningsfulde udviklingsområder for læringsparathed og trivsel frem mod SFO start.
Vi opnår vores målsætning i praksis ved, at vi hver fredag tager de ældste børn med bussen til Elsehoved. Vi tager afsted kl. 8.45 og er hjemme igen kl. 12.
Det pædagogiske læringsmiljø tager afsæt i indholdet i Den styrkede pædagogiske læreplan, og derudover er der en særlig opmærksomhed på styrkelse af børnenes robusthed omhandlende følgende:
- Vedholdenhed (vilje til aktiv deltagelse og koncentration også når aktivitet ikke er selvvalgt).
- Nysgerrighed og mod (tiltro til egne kompetencer, prøve nyt og indgå i nye relationer i en ny sammenhæng).
- Kommunikations- og forhandlingskompetence (løse konflikter og udfordringer selvstændigt).
- Følelsesmæssig håndtering og regulering (udskyde egne behov, tackle frustration, rette opmærksomhed på det relevante og efterleve beskeder selv om andre gør/skal noget andet).
- Finpudsning af færdigheder (selvhjulpenhed ift. tøj, toiletbesøg, egen-hygiejne og styr på egne ting).
Tegn og succeskriterier
• Nye venskaber opstår på tværs af grupperne.
• Nye lege leges hjemme i børnehaven.
• Børnene viser motivation til aktiv deltagelse og koncentration, også når aktivitet ikke er selvvalgt.
• Børnene udviser tiltro til egne kompetencer, prøve nyt og indgå i nye relationer i en ny sammenhæng.
• Børnene løser konflikter og udfordringer mere selvstændigt og søger /beder om hjælp ved hinanden frem for via de voksne.
• Børnenes agerer mere selvhjulpen mht. tøj, toiletbesøg, egen-hygiejne og styr på egne ting.
• Børnene genkender rutiner i af tage af sted / komme hjem og dette sker i roligt tempo og i moderat støjniveau.
Konkrete tiltag og aftaler ift. vi voksne
• De ansvarlige voksne møder ind til kl. 8.30 og er ansvarlige for at samle børnene og sørge for al praktik i den sammenhæng.
• Mark er ansvarlig for at hente og aflevere bus.
• Øvrige voksne tilknyttet bustur er ansvarlig for at kasse med formiddags- og frokostmadpakker, drikkedunke og skiftetøj.
• Visualisering af hvilke børn, der skal afsted opsættes på stuen.
• Visualisering af børn ift. gå makkere og rækkefølge opsættes i garderoben.
Aftaler på selve dagen
Kl. 8.30 guides børnene i garderoben mod legepladsen evt. toiletbesøg forinden og gør klar til afgang.
Kl. 8.40 samles børnene ved låge ved udeværksted, og de guides til af finde gå makker samt deres plads i række. Herefter går vi mod bussen på parkeringspladsen.
Kl. 8.45 kører vi mod Elsehoved (børnene sidder med gå makker på faste pladser i bussen, vinduesplads – en ud og den anden hjemad).
Ca. kl. 9.10 ankomst til Elsehoved, her guides børnene til at vi følges ad hen til samlingssted ved ”madhytte”.
Ca. kl. 9.20 nydes formiddagsmad i mindre grupper (børnene bestemmer selv plads ved borde/bænke). Herefter leg i området og med fokus på at understøtte børnenes robusthed med ovenstående delelementer.
Kl. 10.30 samles vi igen til frokost (madpakker fra Øland).
Kl. 10.45 pakkes sammen og børnene guides retur :l bussen. Praksis i bussen hjem sker på samme vis, som da vi kørte derud.
Kl. 11.30 køres retur til Skovlinden.
Ca. Kl. 12.50 ankomst til Skovlinden, og børnene guides på legepladsen (de mindes om toiletbesøg).